04-07-17

Satans vuistslagen (1)

INLEIDING


Vorige week zagen mijn vriendin hoe in onze bibliotheek een man werd mishandeld. Totaal onverwacht begon iemand op hem in te slaan met zijn vuisten. Dat was een erg vervelende ervaring. Mijn vriendin schreef er een blog over 👊.

Satans vuistslagen
Omdat ik al langere tijd worstel met bepaalde aanvechtingen pakte ik vanmorgen vroeg een boek uit de kast over satans vuistslagen. Terwijl ik het las, dacht ik: dit is iets voor mijn blog. Na de vakantie wil ik delen wat ik leer uit dit boek. Het zal gaan over het hebben van godslasterlijke gedachten (inwerpingen).  Ze worden satans vuistslagen genoemd en na de mishandeling in de bibliotheek heb ik daar een duidelijk beeld bij. Hoe onverwacht kan het je overkomen!

  • Ik heb godslasterlijke gedachten. 
  • Waarom laat God Zijn kinderen soms zo kwellen? 
  • Zijn het mijn eigen gedachten of toch niet?
  • Is er een tegengif voor wat ik ervaar?
  • Hoe ga ik ermee om?
 

Wat mij opvalt
In deze inleiding wil ik schrijven dat me vandaag iets opgevallen is, waar ik altijd overheen gelezen heb in 2 Korinthe 12:7. Dat zijn de woorden: is mij gegeven.

"En opdat ik mij door het allesovertreffende karakter van de openbaringen niet zou verheffen, is mij een doorn in het vlees gegeven, een engel van de satan, om mij met vuisten te slaan, opdat ik mij niet zou verheffen."

Bewust gegeven
Paulus zegt dat de engel van de satan hem heel bewust toewezen is. Het overkwam hem niet per ongeluk. God gaf hem dit lijden met Goddelijke precisie. Het is een soort tegengif tegen zijn trots. Zelf zegt hij het zo: opdat ik mij niet zou verheffen. Lees ook: doorn in het vlees. Kan een aanvechting gezien worden als een geschenk? C.H Spurgeon zegt van wel:

"There was given to me." Paul reckoned his great trial to be a gift. You have not one single article that is a better token of Divine love to you than your daily cross."


5 opmerkingen:

  1. I'm thinking of the man in the library that was smacked by evil. Satan knows just where each of us is vulnerable! Important to know God's Word and smack the devil back with it when he tempts us.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hello Ariella. I wanted to stop by and say hello. I so appreciated reading where you had stopped by to check on me when I was on my blogging break. It turned out to be quite a long break, but I've begun to share about it at the blog now.

    My heart goes out to the man who was attacked in the library. I will look forward to reading your blog posts on the book that you are reading. Knowing God's Word is our very best weapon when Satan wants to strike us.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat lijkt me dat een vervelende ervaring! Hopelijk is die man er goed van af gekomen? Ik ben erg benieuwd naar de dingen die je leert uit dit boek! Ik zie mijn ziek zijn ook 'als een doorn in het vlees'... Maar denk dat ik gedachten toch weer los daarvan zie. Omdat gedachten meer in 'het hoofd' afspelen. Desalniettemin vind ik ook juist die gedachtenwereld heel interessant, en wat voor precieze invloed satan daarop kan hebben! Lees graag meer:).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I know that oftentimes things do happen in our lives for our own good...to teach us humility and wisdom, and possibly empathy for others. But thankfully God only allows Satan so much room to work...and God is always there to help us and protect us from evil. Like Dianna said above, "Knowing God's Word is our very best weapon" against Satan and all of his minions. Praying the Name of Jesus is also a very strong defense against the attacks of the devil. Thank you for sharing these thoughts with us. I pray for the man in the library as well.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik vind dit hele moeilijke dingen. Ik lees voorlopig met je mee en hoop er wat meer duidelijkheid over te verkrijgen. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog. Ik vind het leuk dat je kwam lezen. Een reactie is natuurlijk nog veel leuker!