donderdag 2 maart 2017

Vasten? Niet op Facebook zetten!

Ik lees zoveel over vasten nu de veertigdagentijd is aangebroken, dat ik mezelf afvraag waarom ik  niet mee doe. Waarom ruim ik eigenlijk geen plaats in voor vasten in de voorbereiding op Pasen? Dat is omdat ik alleen vast in een tijd van persoonlijke nood. Ik vind daar voorbeelden van in de Bijbel.

Niet of Facebook
Vasten is iets tussen God en jou. Iets heel persoonlijks. Niet of Facebook zetten dus! Bestudeer in dit verband Mattheus 6:16,18. Voor mezelf is vasten pas ECHT als het samengaat met een periode van God zoeken in het gebed over een bepaalde zaak.


De discipelen van Johannes vroegen aan Jezus: "Waarom vasten wij en de farizeeën wel regelmatig, en Uw leerlingen niet?" Jezus antwoordde:

Bruiloftsgasten kunnen toch niet treuren
zolang de Bruidegom bij hen is?
 
Feestvieren!
Ik mag in de veertigdagentijd gewoon eten en drinken want mijn Paaslam is voor mij geslacht. Hij is opgestaan. Hij leeft. Hij bidt voor mij. Hij heeft belooft dat Hij altijd bij me zal zijn. "Laten we feestvieren!", zegt Paulus. "Niet met oud zuurdeeg. Ook niet met zuurdeeg van slechtheid of boosaardigheid maar met ongezuurde broden van oprechtheid en waarheid." (1 Korinthe 5)
 
Zuiver leven
In plaats van vasten in de veertigdagentijd wil ik graag het hele jaar door zuiver leven. Daar jaag ernaar. Het oog gericht om Hem! Opdat ik Hem mag kennen, en de kracht van Zijn opstanding.

6 opmerkingen:

  1. Wat heb je dat mooi verwoord. Zo zie ik vasten ook, iets persoonlijks tussen jou en God. Zelf heb ik eerlijk gezegd ook niks met de 40 dagen tijd. Een periode van bezinning of vasten is op zichzelf niet verkeerd, maar niet per sé voorbehouden aan 40 dagen voor Pasen. Het is zoals je schrijft, iedere dag opnieuw mogen we met en voor Hem alleen leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fasting is personal and beautiful when God invites one to do that. Some like to do things in a group like Lent, and I'm sure God can honor that but people should consider the purpose of the fast and not feel pressured to join in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi stukje. Ik denk precies zo over vasten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik voel me soms een beetje ongemakkelijk omdat ik niet mee doe.

      Verwijderen

Welkom op mijn blog. Ik vind het leuk dat je kwam lezen. Een reactie is natuurlijk nog veel leuker!