16-01-16

Praktische tips voor bidden met ADHD

Terwijl ik deze blog schrijf ga ik er eigenlijk van uit dat iedereen weet wat ADHD is. In deze blog verzamel ik helpende tips, die misschien een beetje orde in de chaos kunnen brengen.
 
Vooraf dit: als je medicijnen neemt, zou het mooi zijn als het tijdstip van gebed binnen de werking van de medicijnen valt. Een avondgebed tijdens je rebound verloopt misschien een beetje problematisch.


HEERE, U doorgrondt en kent mij. U kent mijn zitten en mijn opstaan, U begrijpt van verre mijn gedachten. U onderzoekt mijn gaan en mijn liggen, U bent met al mijn wegen vertrouwd. Als er nog geen woord op mijn tong is, zie HEERE, U weet alles. Psalm 139
 
  1. Zeg stop tegen uitstel, ondanks je ADHD. Bepaal een vaste tijd van gebed als dat mogelijk is in jouw situatie. Stel de tijd in op je telefoon, zodat je het niet vergeet. Discipline is moeilijk; ga er creatief meer om. Bedenk wat bij je past.
  2. Creëer als het mogelijk is een vaste plek om te bidden. Is het moeilijk voor je om op je knieën te bidden, kies er voor om op je stoel achter je bureau te zitten. Haal alles uit je gezichtslijn weg: geen afleiding.
  3. Lopend biddend (ijsberen) is bij ernstige hyperactiviteit een goed idee. Doe dat tijdens de vaste tijden, in je eigen kamer als je die hebt. Ga niet voor het raam staan.
  4. Verminder externe prikkels: webbrowser of email uit, deur van je kamer dicht, muziek zacht of helemaal uit. (sommige mensen hebben een 'achtergrondtoon' nodig om zich te kunnen concentreren)
  5. Als je voelt dat je te chaotisch voelt om te bidden, gebruik dan de gebedshand. Soms vraagt bidden om een systeem als hulp. English link here.
  6. Hardop bidden is een optie voor sommigen.
  7. Gebruik een Bijbelleesplan! Bijvoorbeeld dit Het ondersteunt je gebed. Nadeel van Bijbelleesplan op computer: de verleiding om te gaan surfen. Beter idee: Bijbels dagboek
  8. Koop een speciaal schrift en schrijf je gebeden op in plaats van stil gebed.
  9. Concentratieboog van 5-10 minuten of iets langer? Pas je gebed aan qua tijd. God weet ervan: Hij kent je door en door. Zorg voor een flesje water en neem na ongeveer vijf minuten een slokje. Ga dan weer verder met je gebed. 
  10. Ben je impulsief en beloofde je voor veel mensen te bidden? Maak dan een voorbede-lijstje en leg dat neer op een vaste plek. Zo vergeet je niet voor wie je graag wilde bidden.
  11. Heb je een goede vriend of vriendin? Bespreek je gebedsmoeilijkheden.
  12. Ken je grens. Merk je dat je concentratie totaal weg is stop er dan mee. Vertel het tegen God en zeg Hem dat het je spijt. Kies een ander tijdstip die dag.
  13. Is er door stress helemaal geen mogelijkheid om tot rust te komen, maak dan gebruik van korte gebeden zoals: "God, help me."
  14. Hang op bepaalde plekken in je huis post-its op met een Bijbeltekst, of een quote die je aanzet tot een kort gebed buiten de vaste gebedstijd om.
  15. Maak er een gewoonte van om je impulsiviteit, hyperactiviteit en je dromerigheid te benoemen in gebed. Bijvoorbeeld 's-morgens. Vraag Hem of Hij je wil helpen om te groeien in acceptatie van jezelf en of je op een goede manier mag ontwikkelen

1 opmerking:

  1. Zelfs voor mij (echt geen ADHD-er) zijn het nog bruikbare tips. Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog. Ik vind het leuk dat je kwam lezen. Een reactie is natuurlijk nog veel leuker!