24-06-15

Wees niet ongelovig, maar gelovig!

Ik heb het eerder geschreven dat ik ooit twijfelde of Jezus de Messias was. Deze twijfels staken steeds weer de kop op  rond de grote christelijke feesten. Vaak was ik zo ontmoedigd dat ik geen zin had om naar de kerk te gaan. Ik voelde me een grote huichelaar.

Thomas
Afgelopen week dacht ik daar aan terug doordat ik een boek las met een hoofdstuk over Thomas. Oude taal. Lange zinnen maar ik ben wel wat gewend. 
 

Jezus buigt neer
Wat me raakte is dat de auteur zei dat Jezus hier neerbuigt. Hij staat stil bij één mens. Bij Thomas. Zoals Hij ooit door Samaria moest gaan voor één vrouw (Joh 4:4) richt Hij zich hier speciaal tot die ene discipel die niet meer geloven kon. En Hij buigt zover naar hem over, dat Hij hem als het ware nieuw maakt. Hij komt over het ongeloof van Thomas heen.
 

 Kom hier met uw vinger en bekijk Mijn handen, en kom hier met Uw hand en steek die in mijn zij; en wees niet ongelovig maar gelovig.

Geen vraagtekens meer
Zo heb ik het ook ervaren. Natuurlijk niet dat ik Jezus in het echt heb gezien. Maar ik weet wel dat Hij naar Mij toekwam in Zijn Woord. Bijbelteksten gingen opeens leven. Jezus kwam over mijn bergen van ongeloof en twijfel heen. Hij maakte alles blinkend nieuw. Waar vraagtekens stonden zag ik nu alleen maar uitroeptekens. Net als Thomas voelde ik opnieuw die diepe, intense liefde tot Jezus en kon ik zeggen:

 Mijn Heere en mijn God!

Daarom: als je geloof wankelt vraag dan niet om een teken maar lees je Bijbel. Wij hebben het Woord van God om ons zekerheid te geven. ( vs 9, 30-31)

6 opmerkingen:

Welkom op mijn blog. Ik vind het leuk dat je kwam lezen. Een reactie is natuurlijk nog veel leuker!