20-06-15

Stil worden bij God (gebed 8)

Ik heb een vriendin die moeite heeft met vaste gebedstijden. Ze zegt: ik bid gewoon tussendoor. In mijn boek over het gebed las ik dat we inderdaad ieder moment tot God mogen bidden. Maar er is één ding wat we niet bereiken als we alleen maar "tussendoor" bidden. Wat bereiken we dan niet?Dat is: stilheid. (Deze twee typen van gebed sluiten elkaar niet uit. Ze kunnen elkaar juist aanvullen)

Beperk je gebedsleven niet tot tussendoor-gebeden. Trek je een paar keer per dag terug. Zoals Daniël, David en onze Zaligmaker dat deden.

 
Stille plek
Trek je iedere dag even terug op een stille plek. Maak je los van de haastige wereld en laat het besef dat je alleen bent éérst tot je doordringen voordat je gaat bidden. Geef God de tijd voor het preludium tot je gebed. Hij wil je ziel klaarmaken voor het gebed. Dat doet Hij door Zijn Geest. Stilheid is echt belangrijk om te komen tot innerlijk stilte.
 
Veel gelovigen beginnen direct te bidden als ze over de drempel van hun bidvertrek komen. Ze beginnen ineens te spreken tot God. Doe dat niet. Laat stilheid haar invloed op je uitoefenen. (vrij naar O. Hallesby)

  • Tijdens ons gebed praten wij met  God.
  • Tijdens ons gebed mogen we ook stil zijn. 
 
HEER, leer ons bidden!
 

8 opmerkingen:

  1. Ook mijn eigen ervaring....eerst een poosje stil zijn, en dan stil bidden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Ariëlla, Your post reminds me of the old words of wisdom: Silence speaks volumes. If one will quiet his/her mind it is often surprising what the silence will reveal. Thank you for sharing your wisdom and may God bless you.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken de vorm van bidden van je vriendin. Maar ik ken ook momenten van stilte en verwondering. En ik ken zelfs periodes dat mijn gebedsleven op een laag pitje staat. Maar hoe het ook is, ik weet mij geborgen in God de vader door Christus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is zo fijn om een moment op een stille plek te zijn en te bidden,
    want de wereld is al lawaaierig genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog. Ik vind het leuk dat je kwam lezen. Een reactie is natuurlijk nog veel leuker!