dinsdag 30 juni 2015

Als Jezus naast me had gezeten (2)

Mijn man waarschuwde me. Hij zei: laat niet het achterste van je tong zien. Hij kende deze broeder namelijk een beetje vanuit het pastoraat. Toch ging ik met een bepaalde verwachting naar hem toe. Eindelijk zou ik even kunnen praten met iemand uit dezelfde kerkelijke wijkgemeente.


Mijn man kreeg gelijk. Het was een verwarrend bezoekje.

Niet goed
Toen ik weer thuis was maakte ik een rijtje in mijn hoofd van alles wat er niet goed was in onze kerk. Onze kerk is op sterven na dood, zei deze broeder. Een aflopende zaak. Veel mensen zijn al weg of gaan weg. Hij was ook niet van plan om te blijven als het zo door ging. Hij wist een betere kerk!




Het gaat niet goed volgens deze broeder:
  1. Omdat we niet de juiste Bijbelvertaling hebben
  2. Omdat er teveel toegelaten wordt: hoofbedekking voor vrouwen is niet verplicht etc.
  3. Omdat kerkleden hun haar verven en make-up gebruiken
  4. Omdat er geen "zwaardere" dominees uitgenodigd worden om te preken 
  5. Omdat de kerkenraad verdeeld was
  6. Omdat er niet genoeg geestelijk leven was 

Naast me op de bank?
Als Jezus naast me op de bank gezeten had, wat zou Hij dan gedacht hebben van mij? En van hem? Ik baal van mezelf. Ik had vragen moeten stellen. Gewoon heel simpele vragen over zijn leven met God: Wanneer heeft U Jezus voor het laatst ontmoet? Maar ik heb hem niets gevraagd. Niet leuk: zo'n gesprek.

Mijn hart huilt om de kerk.
Ik huil een beetje om deze broeder. 
Kan God onze kerk veranderen?
Ja!
Ik smeek God om een opwekking onder Zijn kinderen.
 

3 opmerkingen:

  1. Jezus weet dat je er geen raad mee wist...en Hij weet dat je een schuldgevoel hebt. Breng het bij Hem!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. How is Christian spiritual life in the Netherlands? Are there spirit-filled churches?

    In my experience, growth comes from within a person, not outside. It does not help to prohibit make up or pick another version of the Bible if we are not going to forgive, pray, and read the Word.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De kritiek die de broeder heeft zegt meer over de broeder dan over jullie kerk. Ik herken deze kritiek. Ik ben ook heel kritisch geweest. Dat was hoogmoed en dat mocht ik in gaan zien. Daarna kwam er zoveel ruimte en vrijheid in mijn denken. In elke kerk is wel wat. Maar Christus staat daar boven.

    BeantwoordenVerwijderen