donderdag 19 februari 2015

Op zoek naar innerlijk stilte of ... (gebed 6)

Lang geleden zocht in rust in meditatief stil zijn. Ik probeerde mijn geest helemaal leeg te maken en verlangde stiekem naar een soort bovennatuurlijke ervaring. Wat kostte het me een inspanning om tot een bepaalde leegheid van gedachten te komen. Ik bestudeerde het geloof van de Hare-Krishna beweging en voelde me erdoor gefascineerd.

Radicaal
Toen ik tot geloof kwam in Jezus Christus heb ik me radicaal afgekeerd van deze manier van mediatief stil worden. Alles viel in het niets bij het gelovig zien op de Jezus.


Innerlijke stilte zoeken?
Daarom schrok ik heel erg toen ik een paar christelijk boeken las waarin gelovigen juist aangemoedigd worden om op zoek te gaan naar innerlijke stilte. Een speciale manier van bidden zou leiden tot prachtige, mystieke ervaring met de liefdevolle God. Dit soort-van-gebed kost je wel wat energie maar het heeft tegelijk een heel mooi doel: God te zien met je innerlijk oog. In extase te raken van Hem. Een bijzondere liefdeservaring mee te maken.
 
En God?
Ik twijfel. Vraagt God dit van mij? Wil Hij dat ik me in allerlei bochten wring om stil te worden voor Hem? Vindt Hij het goed dat ik mijn oude heidense technieken vermeng met een bepaald soort christelijke gebed dat niet eens in de Bijbel terug te vinden is?

Waar gaat het mij eigenlijk om? Om een geestelijke ervaring of om Hemzelf?

Komen zoals ik ben
Ik geniet van het onderzoeken van de Bijbel. Ik graaf erin en vergelijk schrift met schrift. Heel de Bijbel getuigt van mijn Messias. Ik nader tot God als een kind tot haar Vader. Niet opgepoetst en niet vanuit de stilte. Het juk van het contemplatief gebed laat ik liggen. Ik mag komen zoals ik ben.
 
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal je rust geven. Neem Mijn juk op je, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en je zult rust vinden voor je ziel en Mijn last is licht.
 
Volgende keer: Waarom zou ik vasten?

17 opmerkingen:

  1. Hierin kan ik mij helemaal vinden. Geen innerlijke stilte voor een zgn. "bijzondere ervaring", wel de rust zoeken om je hart te kunnen uitstorten. Als een kind....wij mogen hem Vader noemen.
    En je vraagt van je kind ook niet dat hij innerlijke stilte zoekt voordat hij jou als ouder ervaart/vertrouwt.
    Zo treffend dat je zegt dat het heidense technieken zijn. Hierover hebben wij enkele jaren geleden een hele discussie gehad op onze Bijbelkring. Toen ben ik gaan nadenken en trok dezelfde conclusie als jij.
    Groeten, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit kom je denk ik wel veel tegen in de charismatische kringen. Veel moet ervaren worden, zoals de Heilige Geest. Mooi dat je het zo helder omschrijft!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou best kunnen, Tineke. Ik weet dat eigenlijk niet. Je hebt toch ook heel Bijbelgetrouwe charismatische christenen?

      Verwijderen
  3. Very, very good points.

    I think I have a missed a few in this series and will go back to read. I agree with you.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You can find them in the sidebar, Sandi. Thanks that you've read this.

      Verwijderen
  4. Dankjewel voor deze mooie verwoording!
    Nu weet ik tenminste duidelijker wat de bedoeling is van contemplatief gebed.
    Want ik had er al eens naar gekeken en en over gelezen maar echt duidelijk vond ik het niet.
    Door dit stuk weet ik ook meteen dat ik er verder niets mee wil want inderdaad, je mag komen zoals je bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er valt veel meer over te zeggen hoor. Dit is maar zo'n klein beetje. Maar fijn dat het je een beetje hielp.

      Verwijderen
  5. Dankjewel! Wat een bevrijding dat we idd mogen komen zoals we zijn!
    En ook heerlijk dat je Jezus hebt gevonden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die Bijbeltekst heeft zoveel betekenis voor mij. Ik vind het fijn dat ik niet eerst stil hoef te worden vanbinnen en niet op zoek hoef te gaan naar God in mezelf. God zoekt mij al, Hij heeft mij gevonden. En hij stilt de onrust.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. helemaal eens. het boek van Jessie Penn-Lewis (1861–1927) 'the war on the saints' beschrijft de gevaren van het zoeken van dit soort ervaringen die niet toetsbaar zijn aan de Bijbel. veel ellende, gebondenheid en bezetting, zelfs bij door de Geest gedoopte gelovigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je dat mooi verwoord. Je hebt gelijk om steeds te toetsen. Jos schreef er ook over op zijn website http://www.rejoicenow.nl/page/contemplatief-gebed-bidden
    Er is veel misleiding.....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed te lezen dat je je niet meer laat verleiden tot één of andere mystieke manier van bidden. Ik heb vertoefd in kringen waar men o.a. door het bidden in 'tongen' tot aanbidding van God kwam. Ik kon er niets mee en het werkte ook niet bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen